Plaxis 2D Professional 8.2 یک نرم افزار المان محدود است که به منظور تحلیل دوبعدی جابجایی و پایداری مسائل ژئوتکنیکی به کار می رود. با استفاده از ویژگی های خاص این نرم افزار، جنبه های گوناگون سازه های ژئوتکنیکی و مراحل ساخت با استفاده از رویکرد های محاسباتی قدرتمند قابل شبیه سازی اند.


نسخه های موجود در بازار ایران که مشاورین گرامی نیز از آنها استفاده می کنند مربوط به پیش از سال ۲۰۰۹ بوده و شامل عناوین زیر می باشند:


  • Plaxis: که با عنوان پلکسیس دوبعدی (Plaxis 2D) نیز شناخته می شود. اغلب توانایی های این نرم افزار در این نسخه موجود هستند اما کاربرد آنها منحصر به مسائل دوبعدی، کرنش صفحه ای (plain-strain) و متقارن محوری (axisymmetric) بوده و قادر به شبیه سازی مسائل سه بعدی نیست. آخرین نسخه موجود و کرک شده این نرم افزار Plaxis 8.2 می باشد. از جمله قابلیت های این نسخه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. بارگذاری بصورت کنترل بار (load Controlled) و کنترل تغییر مکان (displacement controlled)
  2. قابلیت شبیه سازی فرآیند تحکیم و تحلیل اولیه فشار آب منفذی
  3. قابلیت شبیه سازی شرایط مرزی هندسی و شرایط مرزی جریان آب
  4. امکان مدلسازی آیتم های سازه ای صفحه، ژئوگرید، ژئوتکستایل، انکر، تونل و …
  5. امکان تحلیل پایداری و محاسبه ضرایب اطمینان به روش (c-phi reduction)

  • Plaxis 3D Foundation: این نسخه با عنوان پلکسیس سه بعدی (Plaxis 3D) نیز مشهور است اما در واقع نسخه ای سه بعدی برای حل مسائل مربوط به پی می باشد و از نظر امکانات بسیار محدودتر از نسخه دوبعدی می باشد. آخرین نسخه کرک شده آن Plaxis 3D Foundation 1.6 می باشد. لازم به ذکر است که دو نوع کرک برای آن ارائه شده است. کرک اول همانند کرک سایر نرم افزارها بوده و با یک کلیک انجام می شود اما ویروسی بوده، نرم افزار را فقط بصورت ظاهری کرک نموده و هنگام شبیه سازی از کار می افتد. روش دوم که تنها روش صحیح نصب و کرک آن می باشد مراحل متعددی داشته و برای مبتدیان اندکی دشوار است. همچنین فقط بر روی نسخه های ۳۲ بیتی ویندوز کار می کند. لذا در صورتی که ویندوز شما ۶۴ بیتی است و قصد تغییر آن را ندارید، می توانید با استفاده از نرم افزارهایی از قبیل VMware آن را درون یک ویندوز مجازی ۳۲ بیتی نصب کنید. ویژگی های این نسخه عبارتند از:

  1. بارگذاری تنها بصورت کنترل بار (load Controlled) انجام می شود.
  2. شرایط مرزی بصورت استاندارد اعمال شده و کاربر قادر به تغییر آن نیست.
  3. امکان تحلیل اولیه فشار آب منفذی وجود ندارد.
  4. امکان مدلسازی آیتم های سازه ای صفحه و شمع وجود دارد اما شبیه سازی ژئوتکستایل، ژئوگرید و تونل در آن مقدور نیست.
  5. امکان تحلیل پایداری و محاسبه ضرایب اطمینان به روش (c-phi reduction) وجود ندارد.
  6. مش بندی در عمق قابل تغییر نیست و مش ایجاد شده در پلان در تمامی اعماق یکسان است.

  •  Plaxis 3D Tunnel: این نسخه با عنوان پلکسیس تونل نیز شناخته می شود و بیشتر برای شبیه سازی مسائلی با محوریت تونل مورد استفاده قرار می گیرد. با وجود اینکه این نسخه عبارت سه بعدی را یدک می کشد، شبیه سازی مسائل در آن بصورت دو و نیم بعدی انجام می شود. بعبارت دیگر یک مقطع تونل در آن رسم شده و در بعد دیگر تکرار می شود لذا نمی توان تمامی مسائل سه بعدی را با آن شبیه سازی نمود. آخرین نسخه کرک شده آن Plaxis 3D Tunnel 1.2 می باشد.

پس از سال ۲۰۰۹ تغییرات عمده ای در نگارش های این نرم افزار صورت گرفت. نسخه های سه بعدی با یکدیگر ادغام شده و نقایص پیشین آن ها نسبت به نسخه دوبعدی برطرف شد. همچنین رابط کاربری جدیدی برای آن تعبیه شد که در عین سادگی و سرعت بالا امکانات بیشتری را در اختیار کاربر قرار می دهد. بعلاوه قابلیت شبیه سازی مسائل سه بعدی نیز بدان افزوده شده و در نسخه هایی مجزا ارائه گردید. در مجموع نسخه های جدید این نرم افزار با عناوین زیر ارائه شده اند:


  • Plaxis 2D: شبیه سازی مسائل استاتیکی دوبعدی و تقارن محوری
  • Plaxis 2D Dynamics: شبیه سازی مسائل دینامیکی دوبعدی و تقارن محوری
  • Plaxis 3D: شبیه سازی مسائل استاتیکی سه بعدی
  • Plaxis 3D Dynamics: شبیه سازی مسائل دینامیکی سه بعدی

روند شماره گذاری نسخه های فوق بر حسب سال می باشد (بعنوان مثال Plaxis 3D 2012). لازم به ذکر است که استفاده از نسخه های ارائه شده از سال ۲۰۰۹ فقط بصورت قانونی امکان پذیر بوده و قابل کرک شدن نیستند.